Μάχες οπισθοφυλακής ή βήματα προς το μέλλον;

 

Γιώργος Πακερτζόγλου | Ιδρυτής Pharmacy2020 & Σύμβουλος Ανάπτυξης

Πριν από χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός επαγγελματικού μου ταξιδιού προς το Μεσολόγγι, μια ξαφνική καταιγίδα με καθήλωσε σε μία καφετέρια πριν προλάβω να περάσω απέναντι στο Αντίρριο. Λόγω αυξημένων μποφόρ είχε βγει απαγορευτικό, τα πλοιάρια είχαν δέσει αναγκαστικά, γεγονός που συντέλεσε στο να αποκτήσω παρέα τον ιδιοκτήτη ενός από τα πολλά φέρυ-μποτ που εκτελούσαν κάποτε τη γραμμή Ρίο-Αντίρριο. Ήταν άλλη μια από τις πολλές μέρες εκείνης της εποχής που η Ελλάδα ήταν κομμένη στα δύο…

Η καταιγίδα μάς έφερε αναγκαστικά στο ίδιο τραπέζι, πίνοντας καφέ και περιμένοντας να ξεθυμάνουν οι ουρανοί. Η αναμονή ήταν μάλλον παρατεταμένη, κατά τη διάρκεια της οποίας τον ρώτησα τι γνώμη είχε για τη γέφυρα που θα ένωνε τις δύο όχθες που τότε ήταν ακόμα στο αρχικό στάδιο του σχεδιασμού της. «Μην ακούς τι λένε, φίλε», μου είπε εμπιστευτικά. «Δεν υπάρχει τρόπος να ενωθούν οι δύο όχθες. Αλλά και να υπήρχε, έχουμε εμείς τον τρόπο να το τρενάρουμε. Χώρια που τόσα χρήματα δεν μπορούν να βρεθούν ούτε γι’ αστείο. Και τον επόμενο αιώνα, και στον αιώνα τον άπαντα, τα φέρι μποτ θα περνούν τον κόσμο απέναντι. Μην ανησυχείς», μου είπε και με χτύπησε φιλικά, γεμίζοντάς παρ’ όλα αυτά με… ανησυχία και ερωτηματικά. Η βεβαιότητά του με είχε προς στιγμήν κλονίσει.


Δεν ξανασυνάντησα τον συνομιλητή μου. Το πιθανότερο είναι πως σήμερα άλλη είναι η επαγγελματική του ενασχόληση, καθώς η πρόοδος σάρωσε τα φέρι μποτ της γραμμής. Αποδείχτηκε πως και τρόπος να γίνει η γέφυρα υπήρχε και η χρηματοδότηση της κατασκευής της ήταν εξασφαλισμένη. Οι βεβαιότητες του συνομιλητή μου σαρώθηκαν από έναν εχθρό που δεν έχει νικηθεί ποτέ ως τώρα: λέγεται εξέλιξη. Με τον ίδιο τρόπο μετασχηματίστηκε ο τρόπος που ταξιδεύουμε (σήμερα αγοράζουμε τα εισιτήριά μας μέσω του ίντερνετ και όχι σε ταξιδιωτικό πρακτορείο), ο τρόπος που επικοινωνούμε (πόσοι από εσάς ταχυδρομείτε γράμματα και δεν προτιμάτε το email;), ο τρόπος που ακούμε μουσική (οι κασέτες και οι δίσκοι βινυλίου αποτελούν πλέον συλλεκτικά κομμάτια στα ράφια, αφού το YouTube και το iTunes πήραν την πρωτοκαθεδρία).

Σκέφτομαι συχνά τα παραπάνω όταν διαβάζω ή συζητώ με φαρμακοποιούς που υπερασπίζονται το κλασικό μοντέλο του φαρμακείου και αναθεματίζουν νεόκοπες πρακτικές που το απειλούν. Οι περισσότεροι έχουν την τάση να εξετάζουν το θέμα από την τυπική του πλευρά και όχι στην ουσία, μη λαμβάνοντας υπόψη πως αν έχει έρθει η στιγμή να αλλάξουν τα πράγματα – ασχέτως αν αυτό μας αρέσει ή αν πάει κόντρα στα έως τώρα κρατούντα – τίποτα δεν είναι ικανό να ανασχέσει τη δύναμη της αλλαγής.


Η λογική της επόμενης μέρας

Το Pharmacy2020, με συμβουλευτικό αλλά και δημιουργικό χαρακτήρα, αξιοποιεί τα εργαλεία του σήμερα για να σχεδιάσει το φαρμακείο του αύριο. Δεν βρίσκουμε νόημα στο να καθυστερούμε ή να αναβάλλουμε την εξέλιξη. Αντίθετα, την προσπάθειά μας εμπνέει η δημιουργικότητα και η αντιμετώπιση των υγιών προκλήσεων. Βρίσκουμε υγιές να ασχολούμαστε με την ανάπτυξη παρά να την καθυστερούμε. Επιλέγουμε να συνεργαζόμαστε με φαρμακοποιούς που μιλούν την ίδια γλώσσα με εμάς. Είναι οραματιστές, τολμητίες, μεταμορφώνουν το τοπίο, δημιουργούν ένα φαρμακείο που σπάει τα ταμπού και εξελίσσει τη σχέση του με τον ασθενή-καταναλωτή. Μιλάμε για τον φαρμακοποιό/επιστήμονα/μάνατζερ που χρησιμοποιεί το μάρκετινγκ, την επικοινωνία, την ψυχολογία… Τον φαρμακοποιό που επιβάλλεται στο αύριο, αντί να περιμένει άβουλος να σαρωθεί από το ρεύμα των καιρών. Τον φαρμακοποιό που επενδύει, που επεκτείνει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του, που διαπνέεται από σύγχρονες αντιλήψεις για τη σχέση του με το καταναλωτικό κοινό.


Πολύ πρόσφατα οι διοικητικές αρχές ζήτησαν να ανακληθεί η χρήση της λέξης “Φαρμακείο/Pharmacy” καθώς και του φαρμακευτικού σταυρού από οποιαδήποτε εταιρεία πλην των φαρμακείων.

Ο αναστεναγμός ανακούφισης που «ακούστηκε» από τη φαρμακευτική κοινότητα ήταν βαθύς, και δικαίως: η νομιμότητα πρέπει να τηρείται σε όλα τα επίπεδα και οι κανόνες του παιχνιδιού που έχουν τεθεί από την πολιτεία πρέπει να γίνονται σεβαστοί από όλους. Αυτό, όμως, δεν αλλάζει το γεγονός ότι ο φαρμακοποιός πρέπει μόνος του να θωρακιστεί απέναντι σε όσους επιχειρούν να εισβάλουν στον χώρο του. Η άμυνα είναι χρήσιμη, αλλά η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση. Επεκτείνοντας την αντίληψή σας, επεκτείνετε τα όρια του φαρμακείου σας και αποκλείετε κάθε μορφή θεμιτού ή αθέμιτου ανταγωνισμού. Βάλτε εσείς τους κανόνες και μην περιμένετε το μοιραίο, θωρακιζόμενοι πίσω από τείχη που είναι ευάλωτα.

Είμαστε εδώ για εσάς. Αξιοποιήστε μας.

Ζητήστε μας να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε το μοναδικό, δικό σας φαρμακείο. Κατακτήστε το μερίδιο της αγοράς που σας αναλογεί βάσει της προσωπικότητάς σας, της ομάδας που απασχολείτε, της συνολικής δυναμικής  του φαρμακείου σας. Όταν αγγίξετε τα όριά σας και θεωρήσετε ότι πιάσατε «ταβάνι», θα μελετήσουμε από κοινού και εκ νέου τον όρο «εξέλιξη» και πάλι.


Το έχουμε ξαναπεί: το ελληνικό φαρμακείο ή θα μετασχηματιστεί και θα οργανωθεί σε σύγχρονες βάσεις ή θα περιθωριοποιηθεί. Το Pharmacy2020 και εγώ προσωπικά προτιμάμε να βρισκόμαστε στην καρδιά των εξελίξεων. Δεν μας αρέσουν το περιθώριο και οι δεύτεροι ρόλοι. Ούτε και σ’ εσάς, ελπίζουμε.

Μετά τιμής,

Γιώργος Πακερτζόγλου

Ιδρυτής Ph2020 | Σύμβουλος Ανάπτυξης

 LinkedIn-Logo

Τ 210 27 50 324

-Εάν ενδιαφέρεστε για τις υπηρεσίες εκσυγχρονισμού φαρμακείου που προσφέρει το Pharmacy2020, συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και άμεσα ένας εκπρόσωπός μας θα επικοινωνήσει μαζί σας.

Posted in Editorial Ιδρυτή, Management Blog, Απόψεις (Delete), Διοίκηση Φαρμακείου, Επιχείρηση: Φαρμακείο, Ολιστική Προσέγγιση, Όραμα Ph2020, Φιλοσοφία Pharmacy2020.